Bilde over: Litt av KNAs bidrag til museet. ALLE FOTO: KNA

Nytt kjøretøyhistorisk museum endelig åpnet

Veteranbil

Søndag 9. juni åpnet Norsk kjøretøyhistorisk museum dørene for publikum. Museet, som står nærmest vegg i med Norsk veimuseum, er et resultat av et mangeårig ønske om å samle begge museene på samme tomt. I begynnelsen av juni kunne besøkende endelig vandre rundt i den 2000 kvadratmeter store museumsbygningen som rommer omtrent 80 kjøretøy og 60 sykler.

Gammel bilhistorie i moderne museumsbygg.

En gammel drøm
Allerede i 1983 kunne gudbrandsdølene skryte av sitt eget bilmuseum, men det var ikke før i 2017 at det ble bevilget midler over statsbudsjettet for byggingen av det nye anlegget. Selv om enkeltpersoner skal ha mye av æren for nybygget, er det særlig tidligere samferdselsminister Ketil Solvik Olsen og nå avdøde veidirektør Terje Moe Gustavsen som skal ha æren for at drømmen endelig er realisert. Førstnevnte har forøvrig lånt ut sin egen samling av modellbiler til museet, og var også tilstede ved åpningsseremonien sammen med statssekretær Tommy Skjervold samt konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud.

Blant de første drosjene var denne bilen, med KNA-vognmerke på panseret.

Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik Olsen foran sin samling av modellbiler.

Bidrag fra KNA
KNA har bidratt i arbeidet med å utarbeide museets utstilling. I motorsportavdelingen har KNA bidratt med bildemateriale fra KNA-arkivet samt besørget utlån av gokart og Saab 96 rallybil med norsk konkurransehistorikk. I tillegg inneholder museet høydepunkter fra en mangfoldig norsk kjøretøyhistorie, blant annet flere av Think-bilene, Mustads sekshjuling «Giganten» fra 1917, Stavern lastebilfabrikk fra 1919, og Troll fra Telemark sist på 50-tallet. Også norsk sykkelhistorie er godt representert, mye takket være arvingene etter Einar Støp Bowitz – Norges fremste sykkelsamler og grunnleggeren av sykkelverkstedet Den Rustne Eike. 

Åpningstale museumsdirektør Geir Atle Stormbringer.

Rullende kulturarv for folk flest
Bil er en viktig del av kulturarven vår, og derfor er det også viktig at utstillingen speiler hverdagskjøretøyene til folk flest, uttalte museumsdirektør Geir Atle Stormbringer i forbindelse med åpningen. Museet huser av denne grunn også et større antall hverdagsbiler fra de siste tiårene, som blant annet Ford Sierra, Volkswagen Golf og Toyota Corolla KE20. Men også kongehuset er representert, foreløpig ved hjelp av en 1951 Cadillac Fleetwood 75 Limousine som var mye brukt av Kong Olav, også privat, frem til sin død i 1991.

Utendørs bilutstilling.

Vil du også besøke det nye kjøretøyhistoriske museet på Hunderfossen?
Åpningstider og veibeskrivelse finner du her.